Olen ollut tänä keväänä digikuvauskurssilla, ja olen sen myötä yrittänyt ruveta opettelemaan järjestelmäkameran erilaisten säätöjen käyttämistä. Tähän saakkahan olen kuvannut enimmäkseen kameran omilla "ohjelmilla". Kurssi on nyt ohi, ja pitäisi jatkaa harjoittelemista omin päin. Paljon pitäisi tehdä töitä, jotta kaikki erilaiset numeroarvot jäisivät päähän... Mutta mielenkiintoista on ollut. Viimeisellä kerralla harjoiteltiin erilaisten valotusaikojen käyttöä, ja se oli hauskaa. Sain aikaan kaikenlaisia hienoja efektejä ihan vahingossa ;-). Tässä teillekin muutama näyte.

 

Pielisjokea kuvattuna suhteellisen pitkällä valotuksella. Tämä syntyi ihan tarkoituksella opettajan ohjeiden mukaisesti.

 

Kokeilin zoomausta pitkän valotusajan kanssa.

 

Sitten kurssikaveri piti objektiivin edessä harmaasuodinta, ja minä sain päähäni kokeilla samaa zoomitemppua. En älynnyt, että lyhyessä päässä on laajakulma, jonka "näkökenttä" on laajempi kuin suotimen... Syntyi vahingossa aika vinkeä kuva. Luulenpa että jos haluausin tehdä tällaisen tarkoituksella, siihen kuluisi melkoisesti aikaa.

 

Ja sitten rantaan tuli sinisorsa, jota ryntäsimme kaikki kuvaamaan. Sorsa tympääntyi ja lähti lentoon, ja kamerat tietysti perässä. Minulla oli jäänyt kameraan melko pitkä valotusaika, joten sitten syntyi  tällainen melkoisen vauhdikas kuva.