Lupasin viikonlopuksi käsityöaiheisen postauksen :-). Vaikka valokuvaaminen onkin viime aikoina innostanut minua kovasti, en ole (tietenkään) unohtanut käsitöitäkään. Työt ovat kuitenkin olleet pääasiassa niin sanottuja aivottomia malleja, jotka edistyvät lukemisen sivutuotteina. Yhden "oikeainkin" huivin olen kuitenkin tehnyt. Vähän aikaa sitten blogistaniassa levisi 22 leaves mystery KAL, ja koska siitä piti valmistuman pikkuhuivi (shawlette), innostuin mallista ja päätin tehdä sen jämäkerästä Wetterhoffin Iikkaa. Huivi osoittautui kuitenkin malliltaan niin leveäksi, ettei lanka aivan riittänyt vaan loppu pahimmoilleen kesken. Keskeneräinen se on vieläkin, kunnes saan päätettyä, etsinkö jotain suunnilleen vastaavaa lankaa vai puranko kokonaan. Pidin tuon mallin neulomisesta niin kovasti, että halusin tehdä sen valmiiksi asti. Muistin että minulla on sopiva määrä TeeTeen Alpakkaa, jota sain pari vuotta sitten silloiselta salaiselta neuleystävältäni. Olin aloittanut siitä toisen työn, joka oli jäänyt mielenkiinnon hiipumisen vuoksi kesken. Niinpä otin huivin matkaneuleekseni Etelä-Suomessa käydessäni, ja nyt minulla on valmis, kaunis, lämmin ja pehmeä talvihuivi kaulaan kiedottavaksi <3. Pidän mallista todella paljon, ja saatan tehdä näitä joskus vielä lisääkin. Mallissa on sopivasti haastetta mutta se ei silti ole liian vaikea.

 

Lisäksi minulla on loppukesän ja syksyn ajan ollut henkilökohtainen tavoite: olen päättänyt vihdoin päästä eroon joukosta sekalalisia efektilankoja, joita joku on vuosien varrella ostanut lankakaappiini. En todellakaan tiedä, mitä ostohetkellä on mielessäni liikkunut. En erityisemmin pidä efektilangoista, paitsi ehkä lastenvaatteissa. En pidä myöskään niillä neulomisesta, vaan sileä luonnonkuituiset langat ovat suosikkejani. Niinpä nyt tempaisin ja neuloin pois nuo langat. Joitain pieniä pätkiä vielä jäi, ja niistä tulee varmaankin kännykkäpussien koristeita. Osan virkkasin verkkohuiveiksi, ja osasta taas tein erilaisia Baktus-tyyppisen huivin muunnelmia, jotka koristelin virkatulla röyhelöreunuksella. Huivit aion lahjoittaa joulumyyjäisiin.

Ja yritän muistaa, että minun ei pidä ostella keinokuituisia efektilankoja...