Kannanpa minäkin korteni kekoon tämän viikon lehtitarjonnan osalta. Täytyy sanoa, että tällä kertaa kyllä Novita vie minun arvostuksessani selvän voiton. Modassa ei ollut oikein mitään minun juttuani. Voguen mallit ovat kyllä nättejä, mutta eivät minun vartalolleni sopivia. Eikä mikään muukaan oikein sykähdyttänyt. Ainoa poikkeus on vauvanhaalarikilpailun voittaja eli palmikkohaalari nro 52, joka minun tekisi mieli tehdä veljentytölle - mutta en tiedä ehdinkö :-/. (Kiirettä pitää neulonnan ulkopuolisella rintamalla, vaikka kuumuudessa onkin vaikea keskittyä kirjoittamiseen.)

Novitan lehdestä sen sijaan tykkäsin enemmän, vaikka mitään ihan must-juttua ei siinäkään ollut (ja hyvä niin, viitaten em. ajan puutteeseen). Pidin kovasti syksyn värikartoista, ruskavärit ovat minun makuuni. Esimerkiksi mallit 6 ja 7 ovat väreiltään minusta ihania. Aino tosin on niin paksua, että siitä neulotulle paidalle olisi minulla hyvin vähän käyttöä. Malleista ihastuin neuletakkiin nro 34, mutta en tiedä miltä se näyttäisi XL-kokoisena... Eikä senkään neulomiseen riitä nyt aikaa. Huopasesta ja Tango Fanista tehty kaulaliina oli mielenkiintoinen, koska minulla on ollut mielessä kokeilla kaulaliinaa huopuvasta ja ei-huopuvasta langasta. Nuorisoliite oli mukava ylimääräinen bonus, vaikkakin sen sisältö ei antanut minulle niin paljon kuin etukäteen odotin. Olen varmaan jo oikeasti (varhais)keski-ikäinen kalkkis, kun monet malleista näyttivät omituisilta (ottaen huomioon minun trenditiedottomuuteni tästä voisi päätellä, että ne ovat oikein trendikkäitä ja muodikkaita). 10-vuotias tytärkään ei innostunut yhdestäkään mallista, mikä ei tosin ole yllätys, koska hän ei ylipäätään juuri koskaan innostu mistään neulemallista. Mutta oli lehdessä jotain mikä tekee siitä omistamisen arvoisen: poikien liekkineulepusero, joka kuuluu jo must-sarjaan. Vielä en ole muistanut esitellä mallia meidän 8-vuotiaalle, mutta koska liekkikuviot ovat hänen suosikkinsa, tästä saattaisi tulla paita jonka hän jopa kelpuuttaa päälleen!

Lehdykän takakannessa muuten on sen Stitch'n Bitch -kirjan mainos, ja siinä sanotaan että kirja on sovitettu suomalaisiin oloihin suomalaisen kustantajan avulla. Se ei kuulosta pahalta. Sitten sanotaan, että kirjassa on neuleohjeita, joihin löytyy kotimaiset lankavaihtoehdot Novitalta. Siis tuon sanamuodon perusteella Novitan langat ovat yksi vaihtoehto, eivät koko totuus. Mutta lopullisestihan asia selviää, kun kirja tulee kauppoihin. Minä olen kyllä suomentamiseen tyytyväinen, sillä vieläkään en ole jaksanut ruveta opettelemaan englanniksi neulomista.

Ja lopuksi: eilen kävin kaupassa ja oman marketin lankahyllyllä olivatkin jo Novitan uutuudet, joten pääsin niitä jo vähän hiplaamaankin. Värit miellyttävät, kuten sanoinkin, mutta Ainon ostamista pitää vielä harkita. Ehkä pipoa ja kaulaliinaa varten kuitenkin? Toisaalta jos Ainon värit ovat samat kuin Huopasen, niin tekisin mieli tehdä niillä yhdistelmähuovutuskokeiluja. Hippyn värit eivät olleet minun makuuni. Teddyn punainen väri oli kaunis, mutta keinokuitu ei houkuta. Mukaan tarttui kerä mustaa Huopasta ja toinen punaista Raitaa. Jälkimmäinen oli kiva yllätys, sillä raitalangat ovat jääneet minulta kokeilematta, koska en ole pitänyt yhdestäkään tähänastisesta väriyhdistelmästä. Mutta tämä punainen on juuri minun makuuni :-).

Tähän päättyy lehti- ja lankakatsaukseni tällä erää, ja valmistaudun henkisesti koiran rokotukseenviemisurakkaan...