Onko teillä muilla outoja neuletapoja tai neuleisiin liittyviä mieltymyksiä? Minä tulen kaapista ulos ja tunnustan kaksi omituisuuttani: pidän toisten ihmisten jämälangoista ja olen näköjään tullut riippuvaiseksi vaakatilkuista.

Blogeissa näkee kuvailtavan toinen toistaan ihanampia luksuslankoja, joita on hankittu maailman ääristä asti. Moni tilaa lukuisia keriä, jotta langoista voi suunnitella suuria neuleprojekteja kuten villapaitoja. Mutta mitä teen minä: kuolaan kirppareilla ja huutonetissä sekalaisia kokoelmia, joista joku muu haluaa päästä eroon. Laatikko tai pussukka täynnä erilaisia ja epälukuisia lankakeriä tai keränloppuja on miltei mahdoton kohdattavaksi (ja siksi yritänkin olla niitä katselematta). Jostain omituisesta syystä minusta on ihanaa penkoa sekalaisia keriä ja miettiä, mihin kunkin niistä käyttäisin. Ja koska kerät ovat yleensä kaikki erilaisia, nämä suunnittelemani projektit ovat hyvin pieniä, ei puhettakaan paidoista tai jakuista.

Tässä viimeisin hankintani huutonetistä, samalta myyjältä. Oi sitä ilon päivää, kun pääsin postista hakemaani laatikkoa hypistelemään ;-). Suloisia lankoja, kauniita värejä - suurimmaksi osaksi sellaisia, joita en itse tulisi ostaneeksi (koska minä tunnetusti ostan lankakaupasta pääasiassa punaisia lankoja). Samettilankoja, joista en ole vielä koskaan neulonut mitään. Ja millaisia suunnitelmia on alkanut kuplia mielessä: virkattuja huiveja (mahdollisesti lahjoiksi tai myyjäisiin), virkattuja pikkulaukkuja. Helppoja malleja, joita voin virkata tai neuloa töissäkin ollessani - kohtahan on lomakin lopussa. Olenkohan jotenkin itsekin yksinkertainen, kun minulle riittää projektiksi yksinkertainen verkkohuivi? Olenko omituinen, kun saan mielihyvää sen suunnittelusta, miten saan tämän lankakasan katoamaan?

133398.jpg

 

Ja ne vaakatilkut sitten, tai vaakasuikaleet oikeastaan. Niitä aloin tehdä keväällä jämiä tuhotakseni, mutta nepä mokomat ovatkin koukuttaneet (tai puikottaneet) minut. Kun yksi tulee valmiiksi, olen heti aloittamassa uutta. Ainaoikeaa, täydellinen mallineule neulottavaksi tietokoneen äärellä surffatessa tai jotain lukiessa. On suorastaan nautinto lukea neuleblogeja ja neuloa samalla kerros tai pari. Lisäksi minulle tuottaa mielihyvää neuloa noihin tilkkuihin kaikki mahdolliset langanjämät, ne pienetkin nöttöset. Parantumattomana hamsterina minun on vaikea heittää pois pieniäkään jämäkeriä, mutta samalla niiden kertyminen häiritsee mieltäni. Tilkkuihin olen saanut nekin uppoamaan, ja neuloessani tunnen outoa mielihyvää siitä, että pienten kerien määrä laatikossa hupenee. Ja yksi mielihyvän lähde tilkkujen teossa ovat ehdottomasti myös värit: on ihanaa neuloa kahta tai useampaa lankaa ja nähdä miten värit käyttäytyvät toistensa kanssa. Millainen tilaisuus kokeilla väriyhdistelmiä ja saada ideoita "oikeisiinkin" projekteihin. (Ja tietysti lisäarvona on myös tietoisuus siitä, että nämä peitot joskus todella lämmittävät jotakuta ihmistä.)

133405.jpg

 

No niin, nyt olen keventänyt mieltäni tältä osin. Eikä onneksi ole olemassa mitään määräyksiä siitä, millaisista langoista on soveliasta pitää ja millaisista töistä saa hankkia itselleen neulomisnautintoja ;-).